Οι γεωπολιτικές εξελίξεις στον Καυκάσο και οι επιλογές της Αρμενίας |
Αρμενικά Οκτώβριος-Δεκέμβριος 2013 τεύχος 79 Αναΐτ Ναλμπαντιάν*
Ο στρατηγικός ρόλος του Καυκάσου είναι πράγματι μοναδικός. Λόγω της γεωγραφικής του θέσης συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα με την Κασπία και τη Ρωσία με τον Νότο. Ακόμα, αποτελεί ενεργειακό σταυροδρόμι, δίνοντας το πλεονέκτημα στη χώρα που τον ελέγχει, να ανοιγοκλείνει κατά το δοκούν τους ενεργειακούς κρουνούς της Κασπίας. Για αυτόν το λόγο σήμερα, ο Καύκασος αποτελεί πεδίο αντιπαράθεσης των γεωπολιτικών συμφερόντων των μεγάλων δυνάμεων, της Ρωσίας, των ΗΠΑ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και των περιφερειακών δυνάμεων, της Τουρκίας και του Ιράν. Ανάμεσα στις ανταγωνίστριες χώρες, η Ρωσία κατέχει ιδιαίτερη θέση. Μετά το αρχικό σοκ της κατάρρευσης της ΕΣΣΔ και της επακόλουθης απώλειας της επιρροής της, εξακολουθεί να είναι ο κυρίαρχος «παίκτης», λόγω της γεωγραφικής γειτνίασης και των μακροχρόνιων πολιτικών και οικονομικών δεσμών της με τις χώρες της Υπερκαυκασίας. Οι στρατηγικοί της στόχοι είναι σαφείς. Διεκδικεί πρωταγωνιστικό ρόλο στην πλούσια σε πετρέλαια και φυσικό αέριο περιοχή του Καυκάσου, επιδιώκει τον περιορισμό της αμερικανικής επιρροής, τη διακομιδή του αζερικού πετρελαίου μέσω των εδαφών της και τέλος τη διατήρηση των στρατιωτικών βάσεων στις δημοκρατίες της Υπερκαυκασίας. Αρχικά, την εποχή της κατάρρευσης της ΕΣΣΔ, ο Καύκασος δεν παρουσίαζε ενδιαφέρον για τις ΗΠΑ. Η ανακάλυψη όμως πλούσιων κοιτασμάτων πετρελαίου και φυσικού αερίου στο Αζερμπαϊτζάν και την Κασπία, προσέλκυσε το ενδιαφέρον των αμερικανικών εταιριών και των ΗΠΑ. Ωστόσο, στον ίδιο αγώνα μετέχει και η Ευρωπαϊκή Ένωση με στόχο να μειώσει την ενεργειακή εξάρτησή της από τη Ρωσία. Έτσι, η ΕΕ επιδιώκει να αυξήσει με κάθε τρόπο την επιρροή της στην περιοχή του Καυκάσου. Όπως το ΝΑΤΟ έχει δημιουργήσει τον λεγόμενο «Συνεταιρισμό για την Ειρήνη», ώστε να επιβάλει τη στρατηγική του στις άλλες χώρες, έτσι και η Ε.Ε. στα πλαίσια της συνόδου της Πράγας, προωθεί την υλοποίηση του προγράμματος της «Ανατολικής Συνεργασίας» με στόχο τη στήριξη των δημοκρατικών μεταρρυθμίσεων σε έξι πρώην σοβιετικές Δημοκρατίες της περιοχής. Σε αντίθεση με την πολιτική των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ, η ΕΕ στην Υπερκαυκασία δίνει έμφαση όχι στο στρατιωτικό τομέα, αλλά στον οικονομικό. Η δεύτερη προτεραιότητά της είναι η τήρηση των ευρωπαϊκών προτύπων στην περιοχή, των δικαιωμάτων του ατόμου και η δημοκρατική ελευθερία. Η Αρμενία τώρα, λόγω της γεωγραφικής της θέσης, βρίσκεται ανάμεσα στις σφαίρες επιρροής της Ρωσίας και της Δύσης. Από τις χώρες της Υπερκαυκασίας, η αποκλεισμένη και με περιορισμένες πλουτοπαραγωγικές πηγές Αρμενία έχει συνδέσει διαχρονικά τα συμφέροντά της με τη Ρωσία, σε αντίθεση με τη Γεωργία και το Αζερμπαϊτζάν. Η σχέση Αρμενίας-Ρωσίας μπορεί να εξηγηθεί με τη έννοια της αλληλεξάρτησης. Η συνεργασία στο στρατιωτικό τομέα αναπτύσσεται ενεργά. Το γεγονός αυτό σε κάποιο βαθμό συνηγορεί υπέρ της σταθερότητας και της ασφάλειας στο Νότιο Καύκασο. Ένα παράδειγμα της συνεργασίας αυτής είναι η ρωσική στρατιωτική βάση στην Αρμενία. Επίσης, η Αρμενία έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα της Ε.Ε. της «Ανατολικής Συνεργασίας». Η Ρωσία εκτιμά ότι με αυτήν την κίνηση η Ε.Ε. θέλει να επεκτείνει τη σφαίρα επιρροής της στα κράτη των παρυφών της Ρωσικής Ομοσπονδίας, πλήττοντας τα συμφέροντά της. Ωστόσο, η Ρωσία επιθυμεί να αποτελέσει τον μοναδικό προμηθευτή φυσικού αερίου της Ε.Ε., αξιοποιώντας τους αγωγούς και τη σημαντική επιρροή της στον Καύκασο. Η «Ανατολική Συνεργασία» της Ε.Ε. δημιουργεί αίσθημα ανασφάλειας και μιας «νέας» περικύκλωσης για τη Ρωσία. Στις αρχές Οκτωβρίου του 2011, ο πρωθυπουργός Βλαντιμίρ Πούτιν ανακοίνωσε την πρόθεσή του να ιδρύσει την «Ευρασιατική Ένωση», έναν οργανισμό που θα δημιουργηθεί από τη Ρωσία με τη συμμετοχή και άλλων πρώην σοβιετικών Δημοκρατιών. Θα αποτελεί, κατά κάποιο τρόπο, ανταγωνιστή της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των Ηνωμένων Πολιτειών. Η πρόταση αυτή ήρθε ένα χρόνο μετά τη δημιουργία Τελωνειακής Ένωσης μεταξύ, Ρωσίας, Λευκορωσίας και Καζακστάν (τέθηκε σε ισχύ την 1η Ιουλίου 2010), ενώ έχει αποφασιστεί και η ίδρυση κοινής οικονομικής ζώνης. «Δεν μιλάμε για επανασύσταση της ΕΣΣΔ» δήλωσε ο Πούτιν, συμπληρώνοντας ότι οι καιροί «δείχνουν» ότι πρέπει να έχουμε στενή επαφή βασιζόμενοι σε πολιτικές αξίες και οικονομικές πρακτικές. Η Αρμενία, ως μικρή χώρα αλλά με σημαντική γεωστρατηγική θέση, δεν έχει την πολυτέλεια επικίνδυνων πολιτικών πειραματισμών, καθότι αποτελεί μέρος ενός «Μεγάλου παιχνιδιού». Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να προσανατολιστεί σε σταθερές και υπεύθυνες συμμαχίες σύμφωνα με τα συμφέροντά της, προσπαθώντας να μη χάσει την ανεξαρτησία των κινήσεων και επιλογών της. Η Ρωσία φιλοξενεί εκατοντάδες χιλιάδες Αρμενίους οικονομικούς μετανάστες, οι οποίοι στέλνουν εκατομμύρια δολάρια στους συγγενείς τους. Η Αρμενία φιλοξενεί ρωσικές στρατιωτικές βάσεις στα σύνορά της με την Τουρκία, ενώ ρωσικές εταιρείες ελέγχουν πολλές από τις σημαντικότερες βιομηχανίες της Αρμενίας. Εκτιμώντας τα παραπάνω, ο Πρόεδρος της Αρμενίας πήρε την απόφαση στις 3 Σεπτεμβρίου να εντάξει τη χώρα στην Τελωνειακή Ένωση. Οι εκτιμήσεις για αυτήν την απόφαση ωστόσο είναι αντιφατικές. Θα ήταν ολέθριο σφάλμα για την Αρμενία να υποβαθμίσει τους δεσμούς της με τη Ρωσία, πλήττοντας τα συμφέροντα της τελευταίας στον Καύκασο. Σε αντίθεση με τους γείτονές της, δεν μπορεί να αγνοήσει τις θέσεις της Μόσχας στη λήψη αποφάσεων όσον αφορά στην εξωτερική της πολιτική. Στις επαφές με την Ε.Ε., το Ερεβάν θα πρέπει να δημιουργήσει εποικοδομητικές σχέσεις και να εμπνεύσει εμπιστοσύνη, χωρίς να αγνοεί τις ιδιαίτερες και πολύπλευρες σχέσεις του με τη Ρωσία, ενώ οι Βρυξέλλες αντίστοιχα δεν θα πρέπει να ασκήσουν πιέσεις σε ζητήματα, που άπτονται των ρωσικών συμφερόντων. Εν τέλει, η ουσιαστική παράμετρος που πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψη της η Δημοκρατία της Αρμενίας είναι τα μεγάλα γεωστρατηγικά, γεωπολιτικά και οικονομικά συμφέροντα της Ρωσίας στον Καύκασο. Τον άλλοτε «δικό της» Καύκασο. *Υποψήφια διδάκτωρ στο Πάντειο Πανεπιστήμιο (τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών). |