Βορτάν Γκαρμίρ |
Της Καγιανέ Μιρζογιάν Μετάφραση: Μοβσεσιάν Μίκυ Oκτώβριός - Δεκέμβριός 2012 τεύχος 75
Αρχαίο σύμβολο δύναμης και θαυμασμού, ομορφιάς και ευγενούς καταγωγής, το μόνο πλάσμα που η δόξα του δεν διαβρώνεται με τη φθορά του χρόνου. Μπορεί να ακουστεί περίεργο ότι οι αρετές αυτές αναφέρονται σε ένα κόκκινο έντομο 12 χιλιοστών. Ωστόσο, το ταπεινό αυτό φολιδωτό έντομο βρίσκεται στη βάση της δημιουργίας μιας από τις σπανιότερες και ιδιαίτερες χρωστικές ουσίες, που γνώρισε ο άνθρωπος. Το μυστικό παρασκευής αυτού του πραγματικά μόνιμου χρώματος, που αψηφά τις καταστρεπτικές δυνάμεις του φωτός, της θερμοκρασίας, της υγρασίας και του χρόνου, φυλάχθηκε από τους Αρμένιους προγόνους μας για πάνω από 2.000 χρόνια, περνώντας από γενιά σε γενιά. Δυστυχώς, το μυστικό χάθηκε μόνον 100 χρόνια πριν, καθώς τεχνητές χρωστικές ουσίες γίνονταν ευρύτερα αποδεκτές από τους καταναλωτές.
Αυτό το μικρό, ιδιαίτερο έντομο... Ανάμεσα στα βάζα υπήρχε και ένα γεμάτο με ένα παχύρρευστο βαθύχρωμο πορφυρό υγρό, που έμοιαζε με μαρμελάδα κόκκινων βατόμουρων. Ιδού το «Βορτάν Γκαρμίρ» δήλωσε ο ξεναγός μου, Αρμέν Σαχακιάν. Το μικρό δωματιάκι του Μαντεναταράν1 στο οποίο βρισκόμουν, ήταν ασφυκτικά γεμάτο από το πάτωμα ως το ταβάνι με κρεμαστές βιβλιοθήκες. Πάνω σε έναν πάγκο βρισκόταν ανοιγμένη μια Αγία Γραφή του 17ου αιώνα. Όλα στην αίθουσα είχαν έναν αέρα ιεροσύνης, ωστόσο, χωρίς να το σκεφτώ, άγγιξα το βάζο. Προς μεγάλη μου έκπληξη, το βάζο με τη «μαρμελάδα» από έντομα μύριζε πολύ όμορφα. Θύμιζε παλιό κρασί άριστης ποιότητας. Παρά την οσφρητική τους πρόκληση, βέβαια, αυτά τα αποξηραμένα και κατεργασμένα έντομα δεν προορίζονταν να φαγωθούν ή να καταναλωθούν με κανέναν τρόπο. Δείχνοντας τη λεπτή παλέτα των επτά χρωμάτων, που κάλυπταν ένα φάσμα από το σκούρο μπλε και το ιώδες του βατόμουρου ως το πορτοκαλί της Τζάφα2, ο Αρμέν δήλωσε ότι αυτά είναι τα χρώματα του Βορτάν. Σε όλο τον κόσμο, μόνο πολύ λίγοι έχουν πρόσβαση σε αυτά. Τα δοχεία όμως μπροστά μου δεν αποτελούσαν μία πλήρη σειρά, καθότι έλειπε ένα. Ουσιαστικά, ο τόνος που έλειπε ήταν η διάσημη παγκοσμίως απόχρωση του γνησιότερου πορφυρού χρώματος, που έκανε το έντομο κοχενίλλη3 του Αραράτ.
Η απώλεια του θαύματος της Δύσης Το χρώμα παρασκευαζόταν στην κοιλάδα του Αραράτ από την αρχαιότητα. Η Βίβλος αναφέρει ότι οι απόγονοι του Νώε φορούσαν ρούχα βαμμένα με ένα κόκκινο χρώμα προερχόμενο από ένα φολιδωτό έντομο. Καταγραφές του Σαργκόν του Β΄4, από το 714 π.Χ, εκθειάζουν τα πολύτιμα πορφυρά υφάσματα, τρόπαια πολέμου από τη χώρα γύρω από το Αραράτ. Η χρωστική ουσία που εξαγόταν από το έντομο χρησιμοποιείτο από βασιλείς και ιερείς, ώστε να σφραγίζουν τα σημαντικότερα έγγραφα. Παράλληλα, οι γιατροί εκμεταλλεύονταν τις ιατρικές του ιδιότητες ως αντιπυρετικό, αντισηπτικό και αντισυλληπτικό. Τα υφάσματα από το αρμενικό κρεμεζί είχαν μεγάλη αξία στην Ελλάδα και τη Ρώμη. Οι βασίλισσες - πρότυπα ομορφιάς της εποχής- χρησιμοποιούσαν τη χρωστική ως καλλυντικό. Μεγαλύτερη αναγνώριση ήρθε κατά την Αραβική εισβολή, στην περίοδο μεταξύ του 7ου και του 9ου αιώνα μ.Χ, όταν οι Ευρωπαίοι δήλωσαν ότι ήταν το «Θαύμα της Δύσης», χάρη στη μοναδική του ικανότητα να τέρπει το μάτι. Οι ιδιαίτερες περιγραφές του χρώματος και του εντόμου συναντώνται στις σημειώσεις Αράβων ταξιδευτών και εξερευνητών. Ένας περιώνυμος συγγραφέας και γεωγράφος, ο Αμπού-Ισαάκ Αλ-Ισταρχί, αναφέρει στο βιβλίο του «Ο Χάρτης των Βασιλείων» το 930 μ.Χ.: «Στην πόλη Νταμπίλ (ή Ντβιν, στην Αρμενία) φτιάχνονται μάλλινα φορέματα, χαλιά, μαξιλάρια, σέλες, σχοινιά και πολλά άλλα αντικείμενα. Το κρεμεζί χρώμα παρασκευάζεται εδώ και χρησιμοποιείται για τη βαφή υφασμάτων. Ανακάλυψα ότι εξάγεται από τις προνύμφες των εντόμων, που πλέκουν νήμα όπως ακριβώς και οι μεταξοσκώληκες». Είναι διεθνώς γνωστό ότι το Βορτάν δεν πλέκει νήμα. Ίσως αυτό να αποτελεί μαρτυρία της επιφυλακτικότητας των Αρμενίων σχετικά με το προϊόν τους, ώστε εσκεμμένα να παραπληροφορούν τους ξένους σχετικά με τον τρόπο παραγωγής της χρωστικής. Ένας άλλος Άραβας ταξιδευτής, ο Σαμς Ουντ-Ντιν Αλ-Μουκαντάς, έδωσε μια πειστικότερη αναφορά: «Ο Κέρμης είναι ένα σκουλήκι που ζει στο έδαφος. Οι γυναίκες συλλέγουν τα σκουλήκια σε χάλκινα δοχεία….. που αργότερα τοποθετούν σε φούρνους». Την περίοδο μεταξύ του 9ου και 11ου αιώνα μ.Χ. οι Αρμένιοι δραστηριοποιούνταν στο διεθνές εμπόριο. Το Ντβιν ήταν ένα κομβικό εμπορικό πέρασμα. Ένα από τα βασικά εξαγώγιμα προϊόντα ήταν το κρεμέζι5. Τα αρμενικά χαλιά από κόκκινο μαλλί ήταν πολύ της μόδας στην αρχαιότητα. Κρίνοντας από την υψηλή αξία του Βορτάν, η παρασκευή του ήταν σίγουρα πολύ προσοδοφόρα και φυσικά το εμπόριό του άνθισε. Εκτός από το Ντβιν, ήταν γνωστό και το Αρντασάντ για τις βαφές του. Από τον 7ο ως τον 13ο αιώνα, υπήρχαν τόσοι πολλοί παρασκευαστές του χρώματος σ’ αυτήν την πόλη, που συχνά ονομαζόταν Κιρμίζ (τουρκική απόδοση του κρεμεζιού). Στην κατοπινή περίοδο υπάρχουν μαρτυρίες, ότι ο Στραντιβάρι6 και ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι7 χρησιμοποίησαν αρμενικό κρεμέζι, ενώ ο Ρέμπραντ8 προσπάθησε να το αποκτήσει. Με την ανακάλυψη της Αμερικής από τον Κολόμβο, το Βορτάν Γκαρμίρ έδωσε τη σειρά του στο μακρινό του ξάδερφο, τη νοτιοαμερικανική κοχενίλλη. Έχοντας έρθει από τον Νέο Κόσμο, το νέο έντομο έγινε γρήγορα δημοφιλές, λόγω της ευχρηστίας του στην παραγωγή και τη διαθεσιμότητα. Βέβαια, οι ιδιότητές του δε συγκρίνονταν σε τίποτα με αυτές του Βορτάν Γκαρμίρ, αλλά το νεοεισαχθέν έντομο άρχισε να χρησιμοποιείται όλο και ευρύτερα.
Η υπόγεια ζωή της Κοχενίλλης του Αραράτ Η ζωή των ερυθρών αυτών εντόμων περιβάλλεται από μυστήριο. Περνούν το μεγαλύτερο μέρος της ζωής τους σε βάθος μέχρι και πέντε εκατοστά κάτω από το έδαφος. Βγαίνουν στην επιφάνεια μόνο την εποχή του ζευγαρώματος, που διαρκεί 40 περίπου μέρες κατά τους μήνες Σεπτέμβριο και Οκτώβριο. Μετά τη γονιμοποίηση, τα θηλυκά επιστρέφουν στο υπέδαφος και γεννούν τα αυγά τους. Έχοντας επιτελέσει την αποστολή τους, τα ενήλικα θηλυκά σύντομα πεθαίνουν. Τα θηλυκά διαφέρουν από τα αρσενικά. Είναι μεγαλύτερα και έχουν ωοειδές σχήμα. Μόνο τα θηλυκά χρησιμοποιούνται για την εξαγωγή του χρώματος. Για να παρατηρήσετε τα έντομα στο φυσικό τους περιβάλλον, πρέπει να ταξιδέψετε στις παγωμένες εκτάσεις της κοιλάδας του Αραράτ, ένα πρωινό του πρώιμου Φθινοπώρου. Θα δείτε σίγουρα τις φωτεινές λιμνούλες με τα συναθροισμένα κρεμεζί έντομα. Οι ντόπιοι ισχυρίζονται ότι παλαιότερα υπήρχαν τόσα πολλά Βορτάν Γκαρμίρ, που έκαναν όλη την πεδιάδα να μοιάζει σκεπασμένη με ένα κρεμεζί χαλί. Το μαγικό φίλτρο9 του Αζαζέλ10 σε αρμενική έκδοση Ο Αρμέν Σαχακιάν παραδέχεται: «Καταφέραμε να εξάγουμε εκείνο το κρεμεζί χρώμα που αναφέρεται ως τζιρανί (βερικοκί) στα χειρόγραφα, αλλά έχουμε πρόβλημα με τη σταθεροποίησή του. Το χρώμα αλλάζει γρήγορα τόνο». Ωστόσο, η αναζήτηση της αρχαίας συνταγής συνεχίζεται στο Μαντεναταράν. Οι ελπίδες στηρίζονται στα πειράματα με τις ρίζες του ινδικού Λωτού, καθώς πολλοί αρχαίοι συγγραφείς δήλωσαν ότι αυτές βοηθούν στη φωτεινότητα του επιθυμητού τόνου του κρεμεζιού. Για κάμποσο καιρό, οι επιστήμονες ήταν προβληματισμένοι σχετικά με το απόθεμα λίπους του εντόμου. Αποτελώντας το 30% του συνολικού του βάρους, έμπαινε εμπόδιο στην λήψη του χρώματος που αποτελεί μόνο το 2-5% του βάρους του. Εν τέλει, το πρόβλημα λύθηκε στο Μαντεναταράν. Πέτυχαν να το διαχωρίσουν στη διάρκεια της διαδικασίας βρασμού, με τον ίδιο τρόπο που συλλέγεται η γλυκερίνη κατά την παραγωγή του σαπουνιού. Μια από τις συνταγές, γραμμένη το 1830 από τον Αρχιμανδρίτη του μοναστηριού του Ετσμιατζίν11, Ισαάκ Ντερ-Κρικοριάν, αναφέρει: «Αφ’ ότου τα έντομα νεκρωθούν σε διάλυμα ανθρακικού καλίου, θα παραμείνουν στο νερό για 24 ώρες. Μετά θα βράσουν σε διάλυμα σαπωναρίας12 και θα τους προστεθούν λύθρο13 και αλουνίτης 14. Μετά θα φιλτραριστούν και θα στεγνώσουν». Εκτός από το έντομο, στο μείγμα υπάρχουν ακόμα λίπος σκαντζόχοιρου, αυγά μυρμηγκιών και άλλα περίεργα… Ωστόσο, ίσως το πιο σημαντικό «συστατικό» του μυστηριώδους χρώματος να είναι η προσευχή, που θα απαγγελθεί την ώρα της διαδικασίας παρασκευής, τουλάχιστον τρεις φορές. «Τα αρχαία χειρόγραφα μας δίνουν στοιχεία που θα ήταν αδύνατο να αποκρυπτογραφηθούν, χωρίς τη γνώση της Αγίας Γραφής. Γενικολογώντας, οι πρόγονοί μας δε θα άρχιζαν τίποτα χωρίς έστω μία προσευχή». Αυτό τόνισε ο Αρμέν Σαχακιάν, που διακονεύει σε μια από τις εκκλησίες του Ερεβάν, από το 1993. Στις αίθουσες εκθέσεων του Μαντεναταράν, ο καθένας μπορεί να απολαύσει τα λεπτοδουλεμένα χειρόγραφα των αρχαίων δασκάλων. Οι εικόνες έχουν διατηρήσει την πρωτότυπη φρεσκάδα τους παρά το γεγονός ότι πολλά από αυτά έτυχαν κακομεταχείρισης και φυλάχθηκαν κάτω από δυσμενείς συνθήκες. Με σκοπό να σώσουν τα βιβλία από τις συχνές επιθέσεις εχθρών, οι Αρμένιοι τα εντοίχισαν ή τα έθαψαν στο έδαφος. Ευτυχώς, ούτε η υγρασία των μοναστηριών, ούτε το εχθρικό περιβάλλον του χώματος κατάφεραν να σβήσουν την κρεμεζιά φωτιά του Βορτάν Γκαρμίρ. Πράγματι, το πλάσμα αυτό παίζει σημαντικό ρόλο στη διατήρηση των χειρογράφων. Είναι, επίσης, διάσημο για την έντονα αναζωογονητική του επίδραση στο ανθρώπινο δέρμα. Ο Αρμέν Σαχακιάν έχει ξοδέψει πάνω από μια δεκαετία για την επαναδημιουργία μιας δερματικής αλοιφής από το Βορτάν. Σήμερα, η ελαφρώς ροζ κρέμα «Βορτάν Γκαρμίρ» διατίθεται στην αγορά, για να βοηθήσει όσους «κυνηγούν τη νεότητα». Έχει απίστευτες ιδιότητες. Έχει αντιοξειδωτική, ενυδατική, καθαριστική σε βάθος και αντισηπτική δράση για το δέρμα. Στη μεσαιωνική Αρμενία, μόνο οι κυρίες της ανώτερης κοινωνίας μπορούσαν να εκμεταλλευτούν το Βορτάν, αλλά τώρα με τις προσπάθειες του Αρμέν Σαχακιάν και άλλων, είναι κάπως πιο προσιτό. Η μαγική κρέμα έχει ήδη κερδίσει την αναγνώριση στην Ευρώπη και τη Ρωσία. Με τα λόγια του Σαχακιάν: «Ό,τι καταφέραμε στο Ίδρυμά μας ως τώρα δεν είναι παρά σταγόνα στον ωκεανό. Τα χειρόγραφα του Μαντεναταράν περιέχουν πολλά ακόμα μυστικά, που περιμένουν να ανακαλυφθούν».
Γλωσσάρι 1. Ινστιτούτο Αρχαίων Χειρογράφων «Μεσρώπ Μαστότς»: Γνωστό και ως Μαντεναταράν, είναι ένα αρχείο αρχαίων χειρογράφων στο Ερεβάν της Αρμενίας. Περιλαμβάνει μια από τις πλουσιότερες συλλογές μεσαιωνικών χειρογράφων και βιβλίων που αφορούν ένα ευρύ φάσμα θεμάτων, ιστορικών, φιλοσοφικών, ιατρικών, φιλολογικών, καλλιτεχνικών και κοσμογραφικών στ’ αρμενικά και σε πολλές άλλες γλώσσες. 2. Πορτοκάλι της Τζάφα: Γνωστό και ως πορτοκάλι Σαμούτι, είναι μια γλυκιά, άσπορη ποικιλία πορτοκαλιού. Πρωτοεμφανίστηκε στα μέσα του 19ου αιώνα αλλά πήρε το όνομά του από την πόλη της Τζάφα, όπου καλλιεργήθηκε για πρώτη φορά, με σκοπό την εξαγωγή. Σύμβολο παραγωγής της Παλαιστίνης, αποτελεί προϊόν του Ισραήλ, της Κύπρου, του Ιράκ, του Λιβάνου, της Συρίας και της Τουρκίας. 3. Κοχενίλλη (Dactylopius coccus): Κοινή ονομασία διαφόρων ειδών ημίπτερων εντόμων της οικογένειας των κοκκιδών, της υπόταξης των ομοπτέρων. Από τα σημαντικότερα είδη αναφέρονται το Coccus cacti, ενδημικό του Μεξικού, το οποίο ζει πάνω στα κλαδιά της φραγκοσυκιάς, ενώ το αποξηραμένο σώμα του περιέχει κατά 50% περίπου μια κόκκινη χρωστική ουσία, που λέγεται καρμίνη ή καρμινικό οξύ. Το καρμινικό οξύ αποτελεί τυπικά το 17-24% του βάρους του αποξηραμένου εντόμου και μπορεί να εξαχθεί από το σώμα και τα αβγά του. Έπειτα αναμιγνύεται με άλατα αλουμινίου ή ασβεστίου για να παραχθεί το χρώμα καρμίνη, που χρησιμοποιείται, σήμερα, κυρίως στα καλλυντικά και ως χρωστική ουσία για τρόφιμα. 4. Σαργκόν Β’: Ασσύριος βασιλιάς (722-705 πΧ). Το 722 π.Χ. έγινε ο μοναδικός άρχοντας του βασιλείου της Βαβυλώνας. Δανείστηκε το όνομα “Σάρου-Κίνου” (αληθινός βασιλιάς) από τον ιδρυτή της πρώτης Σημιτικής Αυτοκρατορίας σε εκείνη την περιοχή, τον Σαργκόν της Ακκάδ, περίπου 16 αιώνες νωρίτερα. Σαργκόν είναι η Βιβλική μορφή του ονόματος. 5. Κρεμέζι (Crimson): Φωτεινή, βαθυκόκκινη χρωστική ουσία που παράγεται από τα αβγά του εντόμου κέρμης (Kermes vermilio). 6. Αντόνιο Στραντιβάρι (1644 - 18 Δεκεμβρίου 1737): Ο σημαντικότερος και καλύτερος Ιταλός κατασκευαστής νυκτών εγχόρδων μουσικών οργάνων. Τα όργανα που κατασκεύασε είναι γνωστά με τη εκλατινισμένη μορφή του επιθέτου του, Στραντιβάριους. 7.Λεονάρντο ντα Βίντσι (15 Απριλίου 1452 - 2 Μαΐου 1519): Ιταλός αρχιτέκτονας, ζωγράφος, γλύπτης, μουσικός, εφευρέτης, μηχανικός, ανατόμος, αστρονόμος, γεωμέτρης και επιστήμονας που έζησε την περίοδο της Αναγέννησης. Θεωρείται μια ιδιοφυής προσωπικότητα. Μεταξύ των πιο διάσημων έργων του είναι η Μόνα Λίζα και ο Μυστικός Δείπνος. 8. Ρέμπραντ Χάρμενσζον φαν Ράιν (15 Ιουλίου 1606 - 4 Οκτωβρίου 1669): Γνωστός ευρύτερα ως Ρέμπραντ, ολλανδός ζωγράφος και χαράκτης του 17ου αιώνα. Συγκαταλέγεται ανάμεσα στους κορυφαίους ζωγράφους όλων των εποχών. 9. Ο Αφέντης και η Μαργαρίτα (The Master and Marguerite): Έργο του Μιχαήλ Μπουλκάκωφ, σε σημείο του οποίου περιγράφεται η Μαργαρίτα να αλείφει στο σώμα της το μαγικό φίλτρο του Αζαζέλο. 10. Αζαζέλ ή Αζαζαήλ: Αγγελιοφόρος και δολοφονικός, ίσως ένας από τους ιππείς της Αποκάλυψης. Είναι ο έκπτωτος άγγελος που έδειξε στους ανθρώπους να φτιάχνουν όπλα και κοσμήματα και στις γυναίκες την αμαρτωλή τέχνη να ζωγραφίζουν το πρόσωπό τους. Η έννοια του ονόματος είναι «Αυτός που δυναμώνει ο Θεός». 11. Καθεδρικός ναός του Ετσμιατζίν: Είναι ο αρχαιότερος χριστιανικός ναός της Αρμενίας. Χτίστηκε το 301-303 μ.Χ. από τον Κρικόρ Λουσαβορίτς (Γρηγόριος ο Φωτιστής), τον ιδρυτή της Αρμενικής Γρηγοριανής Εκκλησίας. Το Μοναστήρι που κατασκευάστηκε γύρω από το ναό, είναι η κατοικία του «Καθολικού», του επικεφαλής του Αρμενικού Ιερατείου. 12. Σαπωνάρια ή σαπουνόχορτο (Saponaria officinalis): Πρόκειται για ένα φυτό το οποίο είναι ενδημικό στη Νότια Ευρώπη και τη Νοτιοδυτική Ασία. Είναι φυτό που σπάνια ξεπερνάει σε ύψος τα 60 εκ. και το οποίο - λόγω της ανθεκτικότητας του - μπορεί να καλλιεργηθεί σε κάθε τύπο εδάφους. Αποτελεί καλλωπιστικό φυτό, λόγω των πολύ όμορφων λουλουδιών του. 13. Λύθρο ή βαρυκόχορτο ή σαλικάρια ή άγνος: Γένος δικοτυλήδονων φυτών της οικογένειας των λυθριδών. Περιλαμβάνει περίπου 38 είδη ποωδών ή θαμνωδών φυτών, τα οποία συναντώνται σχεδόν σε όλο τον κόσμο, εκτός από την Ανταρκτική και τη Νότια Αμερική. Πολλά από αυτά καλλιεργούνται ως καλλωπιστικά. 14. Αλουνίτης: Ορυκτό με τη μορφή μικρών κρυστάλλων ή κοκκώδους μάζας, άχρωμο, που χρησιμοποιείται στην παρασκευή της στυπτηρίας, κοινά, “στυπτηριάτης λίθος”. |