Μαριάμ Ασλαμαζιάν 1907 - 2006 |
Aναΐς Καζαντζιάν Ιούλιος-Σεπτέμβριος 2012 τεύχος 74
Η Μαριάμ Ασλαμαζιάν ανήκει στην πρώτη γενιά των καλλιτεχνών της Σοβιετικής Αρμενίας, που συνέβαλαν στην εξέλιξη και την παγκόσμια προβολή της σύγχρονης αρμενικής τέχνης. Έζησε μια ζωή γεμάτη και δημιουργική. Συμμετείχε σε αμέτρητες εκθέσεις ανά τον κόσμο, τιμήθηκε με πάμπολλα βραβεία και τίτλους, ενώ πολλά από τα έργα της φιλοξενούνται σήμερα σε 50 μουσεία ανά τον κόσμο, όπως στην Αγία Πετρούπολη, τη Γαλλία, την Κίνα και την Ινδία. Γεννήθηκε στις 20 Οκτωβρίου του 1907, στο χωριό Μπας-Σιράκ κοντά στο Γκιουμρί, σε μια μεγάλη και αγαπημένη οικογένεια μυλωνάδων. Είχε 7 αδέρφια, ανάμεσά τους και η εξίσου καταξιωμένη ζωγράφος Γερανουή Ασλαμαζιάν. Ο πατέρας της ήταν ένας άνθρωπος με ευρύ πεδίο ενδιαφερόντων και έτσι από νεαρή ηλικία, εκτός από τις αγροτικές γνώσεις, η Μαριάμ απέκτησε επαφή και με την τέχνη. Μετά από παρότρυνση του δασκάλου της στα καλλιτεχνικά, η Μαριάμ μαζί με την Γερανουή σπούδασαν στο νεοϊδρυθέν καλλιτεχνικό γυμνάσιο του Γκιουμρί. Αμέσως μετά, το 1926, εισήχθη στη Σχολή Καλών Τεχνών του Ερεβάν, όπου είχε δασκάλους τους Σ. Αγατζανιάν και Σ. Αρακελιάν. Συνέχισε τις σπουδές της στη Μόσχα και το Λένινγκραντ δίπλα σε κορυφαίους ζωγράφους της εποχής, όπως οι Μ. Ροντιόνωφ, Κ. Πετρόβ-Βόντκιν, Ν. Ουντάλτσοβα, Κ. Ιστόμιν, Α. Ντρέβιν και Α. Σαβίνοφ. Εκτός από το έμφυτο ταλέντο της, η Μαριάμ ξεχώριζε για την καλοσύνη, την προσήνεια και τον ανθρωπισμό της. Την ενέπνεε οτιδήποτε φωτεινό, χαρούμενο και αισιόδοξο. Ζωγράφιζε κυρίως πορτρέτα, τοπία και «νεκρές φύσεις». Την ενδιέφερε ιδιαίτερα η διαφορετικότητα των ανθρώπων, το παρελθόν τους, ο εσωτερικός κόσμος και οι σκέψεις τους, ενώ αστείρευτη πηγή έμπνευσης για τη Μαριάμ αποτελούσε η φύση της Αρμενίας. Συχνά, της άρεσε να εξερευνά τις πόλεις και τα χωριά, να μένει στα σπίτια των χωρικών και να ζωγραφίζει τα τοπία και τους ανθρώπους. Στις «νεκρές φύσεις» η ζωγράφος με ενθουσιασμό απεικόνισε τα πολύχρωμα λουλούδια από τις κοιλάδες της πατρίδας της, τα ώριμα και χυμώδη φρούτα, τα αγροτικά εργαλεία, τα παλιά χάλκινα σκεύη και τα αρμενικά χαλιά. Παρόμοια έργα δημιούργησε και με θέματα από τη Ρωσία, την Ινδία, την Αφρική, τη Συρία, κ.α, τα οποία εμπνεύστηκε ταξιδεύοντας ιδιαίτερα σε χώρες της Ανατολής. Τα χρόνια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου αφιέρωσε αρκετές από τις δουλειές της στις μητέρες της Αρμενίας, για τις δοκιμασίες και τις κακουχίες που υπέστησαν. Ασχολήθηκε επίσης με τη σκηνογραφία και την κεραμική τέχνη. Άριστη μέθοδος, χειρισμός της φόρμας και του ρυθμού, πολλή φαντασία και αισθητική μαζί με αναφορές στη λαϊκή παράδοση, έδωσαν μια ειδική γοητεία στην κεραμική τέχνη της Μαριάμ Ασλαμαζιάν. Το 1972 της απονεμήθηκε το βραβείο Νέρου της Ινδίας από την πρωθυπουργό της χώρας Ίντιρα Γκάντι, για την «εξαίρετη συμβολή της στην προώθηση της διεθνούς κατανόησης, καλής θέλησης και φιλίας μεταξύ των λαών του κόσμου» και αργότερα, το 1976, το βραβείο Νάσερ της Αιγύπτου. Το 1987 η πόλη του Γκιουμρί για να τιμήσει τη γενναία προσφορά της Μαριάμ και της αδελφής της Γερανουή, στη γενέτειρά τους, ίδρυσε ένα μουσείο αφιερωμένο σε εκείνες με 660 έργα τους. Τα τελευταία της χρόνια η Μαριάμ έγραψε τον “Απολογισμό της ζωής” της για να περιγράψει τα ευτυχισμένα χρόνια, τις συναντήσεις της με σημαντικές προσωπικότητες, όπως και τις δυσκολίες της ζωής της. Η Μαριάμ Ασλαμαζιάν απεβίωσε στη Μόσχα το 2006 και κηδεύτηκε στο Ερεβάν, στο Πάνθεον του Κομιτάς, δίπλα στον Κομιτάς, τον Χατσαντουριάν, τον Σαριάν και άλλες εξέχουσες μορφές της αρμενικής τέχνης. |