Τζικ Νακασιάν |
Στον Aγκόπ Μπαρσαμιάν Απρίλιος-Ιούνιος 2012 Τεύχος 73
«Θέλω να ζω το τώρα, να γράφω αυθόρμητα αυτό που νιώθω»
Η ευαισθησία και το ταλέντο είναι απαραίτητα στοιχεία για έναν καλλιτέχνη. Ο συνθέτης Τζικ Νακασιάν, έχοντας σπουδαίες μελωδίες και συνεργασίες στο ενεργητικό του, παραμέρισε τα κλισέ και τις τυποποιημένες συνταγές επιτυχίας, ακολουθώντας την αλήθεια της ψυχής του για να βρει την επιτυχία, όπως ο ίδιος πιστεύει. Δεν νομίζω πως έκανε λάθος. Η επιτυχία δεν είναι φώτα και προβολή. Αυτά κάποια στιγμή σβήνουν. Η επιτυχία είναι να βγάζεις από μέσα σου όλα όσα νιώθεις, τη δική σου αλήθεια. Σε συνδυασμό με το ταλέντο είναι σίγουρο ότι θα αγγίξεις τις καρδιές των άλλων. Αυτή είναι η ουσία. Ο Τζικ μέσα από τα τραγούδια του εκφράζει αυτόν τον ευαίσθητο άνθρωπο που γνώρισα από κοντά. Σε μια εποχή που -δυστυχώς- όλα έχουν ισοπεδωθεί, υπάρχουν ακόμα τέτοιες μελωδίες που σε ταξιδεύουν σε μια πιο αληθινή ζωή. Μετά από πολύχρονη απουσία, ο καλλιτέχνης πρόσφατα κυκλοφόρησε τον πρώτο προσωπικό του δίσκο «Χρόνια ασιδέρωτα». Με αυτή την αφορμή ο ίδιος μίλησε στα «Αρμενικά» για όλα: για τις δισκογραφικές, την οικονομική και κοινωνική κρίση, την αρμενική μουσική και τη σχέση του με την παροικία κ.ά.
Πορεία και σημαντικοί σταθμοί
Ο Τζικ γεννήθηκε στην Αθήνα. Το έμφυτο ταλέντο του στη μουσική φάνηκε από τη μικρή του ηλικία, αφού στα 17 του χρόνια είχε ήδη συνθέσει περίπου 160 τραγούδια, χωρίς καν να έχει μουσικές γνώσεις. Αργότερα ωστόσο αποφοίτησε από το Ωδείο Αθηνών με διπλώματα αρμονίας, ενορχήστρωσης, φούγκα και διεύθυνση ορχήστρας. Από το 1975 εκπροσωπεί την Ελλάδα σε διάφορες εκδηλώσεις. Το 1980 η σύνθεση του «ΩΤΟΣΤΟΠ» με ερμηνεύτρια την Άννα Βίσση συμμετείχε στη Γιουροβίζιον στη Χάγη με διευθυντή ορχήστρας τον ίδιο, ενώ από το 1978 έως το 1991 συνεργάστηκε με την ορχήστρα της ΕΡΤ έχοντας τη διεύθυνση ύστερα από προτροπή του Μάνου Χατζηδάκι. Στη μακρά καλλιτεχνική του πορεία έχει γράψει μουσική για θεατρικά έργα, μιούζικαλ, ενώ έχει κάνει ενορχηστρώσεις για τηλεοπτικές παραγωγές της ΕΡΤ. Έχει ηχογραφήσει 32 άλμπουμ με τραγούδια που έχουν ερμηνεύσει οι Α. Κανελίδου, Γ. Πουλόπουλος, Μ. Ζορμπαλά, Πασχάλης κ.ά.. Επίσης, έχει συνεργαστεί με τους Μπιθικώτση, Μητσιά, Τσανακλίδου, Παπακωνσταντίνου κ.ά.. Πρόσφατα, κυκλοφόρησε ο πρώτος προσωπικός του δίσκος με τίτλο «Χρόνια ασιδέρωτα».
Βρίσκεσαι στο μουσικό προσκήνιο αρκετά χρόνια έχοντας εμπειρία ως συνθέτης, διευθυντής ορχήστρας, αλλά και πολλές συνεργασίες στο ενεργητικό σου. Πιστεύεις ότι αξιολογήθηκες δίκαια; Θεωρείς ότι ολοκληρώθηκες ως άνθρωπος και ως μουσικός σε όλη αυτή την καλλιτεχνική σου πορεία; Πραγματικά πολλοί τραγουδιστές και μουσικοί με εκτιμούν ιδιαίτερα. Αισθάνομαι ότι βάσει των προδιαγραφών μου, δηλαδή την επιμονή και εργατικότητά μου, δεν με «χρησιμοποίησαν» έτσι όπως θα έπρεπε. Θεωρώ πως επειδή ήμουν στο χώρο της τζαζ-ποπ, γενικά της ελαφριάς μουσικής δεν είχα την ίδια αντιμετώπιση με αυτούς που εκπροσωπούσαν το λαϊκό πεντάγραμμο. Εκεί, η προώθηση των εταιρειών είναι διαφορετική. Δεν πήρα αυτό που μου ανήκε αναλογικά με την πορεία μου. Ίσως το λέω με πικρία, αλλά αυτό με έκανε πιο δυνατό, ώστε να δουλέψω ακόμα πιο σκληρά για να βοηθήσω τον εαυτό μου. Πιστεύω ότι ο άνθρωπος πρέπει να βελτιώνεται διαρκώς.
Πρόσφατα κυκλοφόρησε το νέο σου cd «Χρόνια ασιδέρωτα». Πες μας λίγα πράγματα για αυτή τη δουλειά. Ήταν μια εσωτερική σου ανάγκη, μια επιθυμία να εκφράσεις τον Τζικ; Η σύνθεση των τραγουδιών, η ενορχήστρωση και γενικώς η παραγωγή του cd ήταν μια προσωπική δουλειά. Φυσικά, έχω κάποιους συνεργάτες που αναγράφονται στο cd, το οποίο είναι αποτέλεσμα σκληρής δουλειάς που διήρκησε σχεδόν 8 χρόνια. Έχει βιωματικό χαρακτήρα και με εκφράζει απόλυτα. Δεν είμαι επαγγελματίας στιχουργός και δεν ακολουθώ κλισέ ούτε τυποποιημένες συνταγές. Πάντα ήθελα οι στίχοι μου να εκφράζουν όλο το φάσμα των ηλικιών γι’ αυτό -αν προσέξεις- έχουν κοινωνικό χαρακτήρα και σοβαρότητα. Στο άλμπουμ υπάρχουν ακούσματα από τη δεκαετία του ’60 έως και το 2010. Κυκλοφορεί σε μια δύσκολη εποχή που ουσιαστικά δεν υπάρχουν δισκοπωλεία και δισκογραφικές εταιρείες. Δεν είμαι δήθεν. Δεν με στήριξε κανένας από τις εταιρείες, διότι δεν ακολούθησα τα λαϊκά μονοπάτια που συνήθως προωθούσαν. Είμαι όμως ευχαριστημένος διότι κάνω αυτό που με εκφράζει, αυτό που είμαι πραγματικά. Εξωτερικεύω την αλήθειά μου.
Τα τελευταία χρόνια η πορεία και η βιωσιμότητα των δισκογραφικών είναι γνωστή. Η μουσική βιομηχανία είναι σκληρή και ανταγωνιστική. Πιστεύεις πως η νέα δουλειά σου μιλάει στις ψυχές και τις ανάγκες του κόσμου; Πώς θα την αντιμετώπιζαν οι εκάστοτε εταιρείες; Φυσικά η μουσική βιομηχανία είναι πολύ σκληρή. Βλέπεις πολλές φορές ανθρώπους που προωθούνται και γίνονται γνωστοί, χωρίς όμως να το αξίζουν. Μια δουλειά σαν τη δικιά μου σίγουρα θα την είχαν απορρίψει. Ως προς τον κόσμο τώρα, αυτό που εισέπραξα από τις τελευταίες εμφανίσεις μου είναι ότι το κοινό αντιμετώπισε τα νέα μου κομμάτια θετικά και με ειλικρίνεια. Δεκαπέντε διαφορετικά τραγούδια κοινωνικά, ερωτικές μπαλάντες, τραγούδια με blues στοιχεία, άγνωστα… Όμως παρ’ όλα αυτά φαίνεται πως έχουν απήχηση. Σε όλα αυτά έχω βάλει την ψυχή μου, το πάθος μου, γι’ αυτό άλλωστε πιστεύω πως υπάρχει ανταπόκριση. Ο κόσμος πλέον είναι πιο ανοιχτός σε νέα ακούσματα. Ο σκοπός μου είναι να παίζω σε διάφορους χώρους για να γνωρίσει το κοινό τη μουσική μου, τα τραγούδια μου, εμένα.
Διανύουμε μια εποχή παγκόσμιας κρίσης που για μένα δεν είναι μόνο οικονομικής αλλά κρίσης αξιών. Όλες αυτές οι κοινωνικές ανατροπές φθείρουν τον άνθρωπο πολιτισμικά. Οφείλουμε όλοι να κάνουμε αυτοκριτική και να επισημάνουμε τα λάθη μας. Ποιος θα είναι ο απόηχος αυτών των εξελίξεων; Τι ισχύει σε ό,τι αφορά τη μουσική και γενικότερα τον πολιτισμό; Αιώνες πριν από την αρχαιότητα υπήρχαν σκοτεινά σημεία και εποχές με ανάλογες καταστάσεις που οδηγούσαν σε καθίζηση των αξιών. Δυστυχώς, διανύουμε μια αντίστοιχη εποχή. Η ιστορία έχει αποδείξει πως μετά από ένα μεγάλο κατήφορο οδηγούμαστε σε ένα νέο ξεκίνημα που βάζει προϋποθέσεις για ανάπτυξη και δημιουργία σε όλους τους τομείς και ειδικά στον πολιτισμό. Αν υπάρχει κάτι που ξεχωρίζει έναν λαό είναι ο πολιτισμός του. Λαός χωρίς πολιτισμό, είναι λαός χωρίς ταυτότητα και ιστορία. Το πιο σημαντικό είναι ότι κάθε άνθρωπος με αυτό που είναι και με όσα πιστεύει, προσφέρει στον πολιτισμό, είτε έχοντας κοινωνικά είτε εθνικά ακούσματα. Εγώ προσωπικά γράφω για πιο καθημερινά πράγματα. Θέλω να ζω το τώρα, να γράφω αυθόρμητα αυτό που νιώθω, που είναι συνήθως απλά πράγματα. Για παράδειγμα, αυτό που περνάω σε μια σχέση ή κάτι που μου συνέβη σήμερα, χωρίς να θέλω βγαίνει και στα τραγούδια μου, τον ήχο, το στίχο μου.
Ποια είναι η σχέση σου με την αρμενική μουσική; Είχες ποτέ επαφή με τις δραστηριότητες της εδώ αρμενικής παροικίας; Μεγάλωσα ακούγοντας το αμερικανικό ΤΟΡ του 1968-80. Μέσα μου είχα πάντα τα blues, την τζαζ, την ποπ. Γι’ αυτό και πάντα έγραφα μοντέρνα μουσική με ανάλογα στοιχεία. Δεν μπορούσα να υιοθετήσω την ανατολίτικη μουσική. Οι ανατολίτικες κλίμακες δεν χωράνε και δεν έχουν ζυμωθεί στην ψυχή μου. Φυσικά και έχω διαβάσει την αρμενική ιστορία και νιώθω διαρκώς να καίει αυτή η φλόγα μέσα μου. Είμαστε ένας πονεμένος λαός, ένας λαός που λόγω γεωγραφικής θέσης έχει υποφέρει από πολλούς κατακτητές. Παρ’ όλα αυτά διακρινόμαστε σε παγκόσμιο επίπεδο λόγω της εργατικότητας και του σημαντικού πολιτισμού μας. Στεναχωριέμαι όταν βλέπω να είναι πολιτικά διαχωρισμένα κάποια πράγματα στην παροικία μας ή όταν πολλές φορές ορισμένοι άνθρωποι κάνουν αυτοεπίδειξη. Δεν έχουμε κάτι να μοιράσουμε. Αυτή η κατάσταση ανέκαθεν με ενοχλούσε και δεν με βοήθησε να συναναστραφώ με ανθρώπους της παροικίας. Καλό είναι όλοι να καταλάβουν πως πρέπει να είμαστε αγκαλιασμένοι, να βαδίζουμε χέρι-χέρι.
|