Αρά Μπαμπιάν |
Στην Ναζίκ Τζαμουζιάν Απρίλιος - Ιούνιος 2013 τεύχος 77
Ο Αρά Μπαμπιάν είναι επικεφαλής του κέντρου ερευνών «Modus Vivendi». Από το 2000 έως το 2006 υπηρέτησε ως πρέσβης της Δημοκρατίας της Αρμενίας στον Καναδά. Επίσης, έχει εργαστεί στη Ρουμανία, το Ιράν, την Κύπρο και το Αφγανιστάν. Κατέχει πτυχίο Ανατολικών σπουδών από το κρατικό πανεπιστήμιο του Ερεβάν. Έχει επίσης ειδικευτεί σε θέματα διπλωματίας και στρατηγικής σε διάφορα εκπαιδευτικά ιδρύματα της Μόσχας, της Οξφόρδης και του ΝΑΤΟ. Γεννημένος στο Ερεβάν το 1961, έχει δύο παιδιά και μιλά αρμενικά, ρωσικά, αγγλικά και περσικά. Έχετε αναφέρει στο παρελθόν ότι οι εδαφικές διεκδικήσεις του αρμενικού λαού, ειδικότερα τα σύνορα Τουρκίας-Αρμενίας, αλλά και τα εθνικά μας δικαιώματα πηγάζουν από τη διαιτητική απόφαση του προέδρου των ΗΠΑ Γούντροου Ουίλσον το 1920. Μπορείτε να μας εξηγήσετε τι εννοείτε; Εξακολουθεί να βρίσκεται σε ισχύ η συγκεκριμένη απόφαση; Μετά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο το ζήτημα των συνόρων Τουρκίας - Αρμενίας εξετάστηκε στη συνδιάσκεψη του Παρισιού (1919-1920). Στο συνέδριο του Σαν Ρέμο, στις 26 Απριλίου 1920, οι δυνάμεις της Αντάντ (Βρετανία, Γαλλία, Ιταλία) ανέθεσαν στον πρόεδρο Ουίλσον τη χάραξη των συνόρων Τουρκίας-Αρμενίας με μια διαιτητική απόφαση (arbitration). Στις 17 Μαΐου ο Ουίλσον αποδέχθηκε επισήμως την πρόσκληση και στις 22 Νοεμβρίου κατέθεσε το σχέδιό του. Εφόσον η συνδιάσκεψη του Παρισιού ήταν επιφορτισμένη με τον καθορισμό των συνόρων των νέων κρατών, η ανάθεση του καθορισμού τους στον πρόεδρο Ουίλσον αλλά και η απόφασή του έχουν νομική ισχύ. Πώς σχολιάζετε την ανακοίνωση του υπουργού Εξωτερικών της Αρμενίας ότι η απόφαση του Ουίλσον δεν έχει νομική ισχύ και ότι δεν έχει επικυρωθεί από τη γερουσία των ΗΠΑ; Λυπάμαι που ο υπουργός αγνοεί ότι οι διαιτητικές αποφάσεις δεν υπόκεινται σε επικύρωση από τα κοινοβούλια. Η προσφυγή σε διαιτησία σημαίνει, από μόνη της, την άνευ όρων αποδοχή της απόφασης. Η απόφαση του Ουίλσον είναι άλλωστε έγκυρη και από νομικής απόψεως, με τα άρθρα 54 και 81 της σύμβασης της Χάγης το 1899 και 1907 αντίστοιχα, που την καθιστούν τελεσίδικη και την εκτέλεσή της υποχρεωτική. Για αυτό το λόγο στην ιστοσελίδα σας προτείνετε την καθιέρωση του εορτασμού της 22ης Νοεμβρίου ως ημέρας κατοχύρωσης των δικαιωμάτων των Αρμενίων (χαϊρεναντιρουτιάν ορ) ; Εάν εμείς ως κράτος καθιερώσουμε την 22η Νοεμβρίου ως ημέρα κατοχύρωσης των δικαιωμάτων των Αρμενίων, θα αποφύγουμε στο μέλλον σοβαρά νομικά ζητήματα. Συγκεκριμένα, θα είναι αδύνατον για τους αντιπάλους μας να επικαλεστούν την αρχή του estoppel (αποστέρηση της δυνατότητας κάποιου να αρνηθεί γεγονότα ή πράγματα που προηγούμενες πράξεις του τα επιβεβαιώνουν) ενώ δεν θα μπορούν να εμποδίσουν την προσφυγή μας στο διεθνές δικαστήριο. Η Αρμενία πρέπει να δηλώσει ξεκάθαρα ότι δεν παραιτείται από τα εδαφικά της δικαιώματα. Εμείς στη διασπορά, ως πολίτες των χωρών οι οποίες προσέφυγαν στη διαιτησία, τι μπορούμε να απαιτήσουμε από τις κυβερνήσεις μας; Οι πολίτες μπορούν να αποταθούν στα κοινοβούλιά τους ώστε να απαιτήσουν από τις κυβερνήσεις τους να μείνουν πιστές στις υποχρεώσεις που έχουν αναλάβει και να πάρουν πρωτοβουλίες ώστε να τεθεί σε ισχύ η διαιτητική απόφαση του προέδρου Ουίλσον. Πιστεύετε πως μπορούμε να θέσουμε σε ισχύ το δικαίωμα να μεταθέσουμε το ζήτημα σε νομικό επίπεδο; Εάν πιστεύουμε ότι μπορεί να τεθεί σε ισχύ το διεθνές δίκαιο με αποφάσεις κοινοβουλίων που δεν έχουν υποχρεωτικό χαρακτήρα, τότε θα πρέπει να πιστέψουμε επίσης πως έχουμε πολύ περισσότερες πιθανότητες να ανακτήσουμε τα δικαιώματά μας με αποφάσεις διαιτητικού χαρακτήρα οι οποίες άλλωστε έχουν και υποχρεωτικό χαρακτήρα. Ας έρθουμε τώρα στο ζήτημα των συνόρων Τουρκίας - Αρμενίας, τα οποία καθορίστηκαν με πέντε συνθήκες στο διάστημα 1918 - 1923 (Σέβρες, Αλεξαντροπόλ, Μόσχα, Καρς και Λωζάνη). Ποιες και για ποιους λόγους θεωρούνται ανενεργές, ποιες έγκυρες και ποιες είναι σε ισχύ; Σύμφωνα με το δεύτερο άρθρο της σύμβασης της Γενεύης για τις συνθήκες (1969), «η συνθήκη είναι μια γραπτή συμφωνία υπογεγραμμένη ανάμεσα σε κράτη». Εάν εξετάσουμε τις προαναφερθείσες συνθήκες από τη σκοπιά του διεθνούς δικαίου, είναι φανερό πως μόνο η συνθήκη των Σεβρών ανταποκρίνεται σε αυτόν τον ορισμό. Όλες οι υπόλοιπες υπογράφηκαν από τους κεμαλικούς, οι οποίοι την εποχή εκείνη ήταν ένα έκνομο επαναστατικό κίνημα που διεκδικούσε την εξουσία και είχε κριθεί ένοχο με νομικές αποφάσεις, με άλλα λόγια δεν εκπροσωπούσε κράτος. Ποια είναι η άποψή σας για τα πρωτόκολλα Τουρκίας-Αρμενίας; Έχει έρθει η στιγμή να τα ακυρώσουμε; Τα πρωτόκολλα της Ζυρίχης είναι εξαιρετικά επιζήμια και επικίνδυνα για τα εθνικά μας συμφέροντα. Πρέπει να ακυρωθούν το συντομότερο δυνατόν. Τι θα συμβεί εάν με την ευκαιρία της 100ης επετείου της γενοκτονίας των Αρμενίων, η Τουρκία καταθέσει στεφάνι στο Τζιτζερναγκαπέρτ και ζητήσει «συγγνώμη»; Υπάρχει κίνδυνος με αυτό τον τρόπο η διεθνής κοινή γνώμη να θεωρήσει το ζήτημα λήξαν; Και τι επίδραση θα μπορούσε να έχει μια τέτοια ενέργεια στον αρμενικό λαό; Εάν εμείς εγείρουμε μόνο το ζήτημα της αναγνώρισης της γενοκτονίας, πάντα θα ελλοχεύει ο κίνδυνος να προβεί η Τουρκία σε μια συμβολική ενέργεια, για παράδειγμα με κατάθεση στεφάνου στο μνημείο των θυμάτων της γενοκτονίας και να τη θεωρήσει ως λύση των αρμενο-τουρκικών διαφορών. Είναι απολύτως απαραίτητο να είμαστε εξαιρετικά σαφείς στη διατύπωση των διεκδικήσεών μας. Πρόσφατα δηλώσατε ότι υπάρχουν πιέσεις στην αρμενική πλευρά πάνω στο ζήτημα του Καραμπάχ. Μπορείτε να δώσετε περισσότερες λεπτομέρειες για το θέμα αυτό; Πράγματι το δήλωσα και είναι πια φανερό πως οι προβλέψεις μου επιβεβαιώνονται. Έπειτα από την ανακήρυξη της δεύτερης ανεξαρτησίας της Αρμενίας, η Τουρκία επεδίωξε τρία πράγματα: την αναγνώριση των συνόρων, τη συγκρότηση επιτροπής για το ζήτημα της γενοκτονίας και την επίλυση του ζητήματος του Καραμπάχ προς όφελος του Αζερμπαϊτζάν. Με τα πρωτόκολλα της Ζυρίχης έχει «κατοχυρώσει» ήδη τα πρώτα δύο. Είναι φυσικό λοιπόν να επικεντρώνεται στο ζήτημα του Καραμπάχ. Στα μάτια της διεθνούς κοινής γνώμης, μετά την υπογραφή των πρωτοκόλλων, το μόνο εμπόδιο για την οριστική αρμενο-τουρκική συμφιλίωση είναι η επίλυση του ζητήματος του Καραμπάχ. Δώστε μας κάποιες πληροφορίες για το κέντρο «Modus Vivendi» και τις εργασίες του. Το «Modus Vivendi» είναι ανεξάρτητη οργάνωση. Ιδρύθηκε το 1999 και χρηματοδοτείται από δύο φίλους μου. Δεν σχετίζεται με κόμματα ή οργανώσεις, κρατικές ή μη. Σκοπός της είναι η έρευνα σε πολιτικό και νομικό επίπεδο εδαφικών ζητημάτων, ειδικότερα των τουρκο-αρμενικών και αζερο-αρμενικών συνόρων. Διοργανώνουμε διεθνή επιστημονικά συνέδρια, εκδίδουμε βιβλία και έχουμε δραστηριότητες εκπαιδευτικού χαρακτήρα. Τέλος, ένας ακόμα στόχος της οργάνωσης είναι η εδραίωση φιλικών σχέσεων, στο μέτρο του δυνατού, ανάμεσα στους Αρμενίους και τους άλλους λαούς της περιοχής οι οποίοι στερούνται κρατικής υπόστασης. Για το λόγο αυτό ξεκινήσαμε και τη λειτουργία ραδιοσταθμού. Σύντομα θα ακολουθήσουν εκπομπές και σε άλλες γλώσσες. . |