Βαρτάν Βοσκανιάν |
Στον Μάικ Τσιλιγκιριάν «Aρμενικά» Απρίλιος - Ιούνιος 2014. Τεύχος 81
“Ο αρμενικός λαός έχει κάνει όλες τις υποχωρήσεις απέναντι στην Τουρκία και το Αζερμπαϊτζάν, δεν έχουμε άλλα περιθώρια” Ο Βαρτάν Βοσκανιάν (PhD) γεννήθηκε στο Ερεβάν στις 9 Ιανουαρίου του 1972. Σπούδασε στο Κρατικό Πανεπιστήμιο του Ερεβάν στο Τμήμα Ανατολικών Σπουδών με ειδικότητα στην Ιρανολογία. Συνέχισε τις σπουδές του στη Ρωσική Ακαδημία Επιστημών της Αγίας Πετρούπολης και έκανε το διδακτορικό του στο Κρατικό Πανεπιστήμιο του Ερεβάν. Έχει εργαστεί ως ερευνητής στο Ινστιτούτο Ανατολικών Μελετών για την Εθνική Ακαδημία Επιστημών της Αρμενίας και υπήρξε Λέκτορας στο Τμήμα Ανατολικών Σπουδών του Κρατικού Πανεπιστημίου του Ερεβάν στο οποίο εργάζεται μέχρι και σήμερα ως Επίκουρος Καθηγητής. Έχει δημοσιεύσει πάνω από 40 επιστημονικά άρθρα και μελέτες. Είναι ιδρυτικό μέλος του Συλλόγου Ανατολικών και Καυκασιανών Μελετών στο Ερεβάν και συμμετέχει σε πολλές επιστημονικές επιτροπές. Είναι μέλος της συντακτικής επιτροπής της εφημερίδας «Αραμάζτ» (Αρμενική Εφημερίδα Ανατολικών Μελετών) και αρθρογραφεί σε πολλά περιοδικά και εφημερίδες. Ομιλεί την Αγγλική, την Ρωσική, την Περσική, την Κουρδική, την Αζερική και τη Γερμανική γλώσσα. Κύριε Βοσκανιάν μπορείτε να μας δώσετε τη σύνθεση και τη γεωγραφική κατανομή των μειονοτήτων που υπάρχουν στο Αζερμπαϊτζάν; Η δημοκρατία του Αζερμπαϊτζάν είναι ένα τεχνητό κράτος που περιλαμβάνει διάφορες εθνότητες. Στην περιοχή υπάρχουν αυτόχθονες λαοί που κατοικούν στα εδάφη αυτά εδώ και πολλούς αιώνες. Θα σας τους αναφέρω με την αριθμητική τους δύναμη. Στο Βορρά κατοικούν οι λαοί που ομιλούν καυκάσιες γλώσσες. Καταρχάς είναι οι Λέζγιοι, ακολουθούν οι Άβαροι, κατόπιν μια ένωση μικρών εθνοτήτων που τους ονομάζουμε «λαοί του Σαχτάγ» (Shahdagh) -το όνομα τους προέρχεται από το βουνό που κατοικούν- και τέλος οι Ούτι (Udi) ο λαός στο Βορρά, που έχει ασπαστεί τον χριστιανισμό από την εποχή που στην περιοχή κυριαρχούσαν οι Αγβάνοι (Αλβανοί του Καυκάσου). Στους Ούτι αναφέρεται ο Ηρόδοτος, ο Στράβων, ο Πτολεμαίος και ο Πλίνιος ο Πρεσβύτερος. Συμμετείχαν στο πλευρό των Περσών στη μάχη του Μαραθώνα. Όσο και αν σας φαίνεται περίεργο, μέχρι την ένωση της περιοχής με τη Ρωσική αυτοκρατορία ήταν θρησκευτικά προσκείμενοι στην Αρμενική Αποστολική Εκκλησία. Και μέχρι σήμερα ένα κομμάτι του λαού αυτού, ειδικότερα αυτοί που κατοικούν στο χωριό Νιζ (Nizh/Nij) έχουν αρμενικά ονόματα και επώνυμα. Οι λαοί αυτοί ή ένα μέρος αυτών έχουν επίγνωση αυτής της ιστορικής πορείας τους; Πρέπει να γνωρίζουμε ότι στο Αζερμπαϊτζάν υπάρχει κρίση ιστορικής ταυτότητας στους πληθυσμούς που ανήκουν στις μειονότητες, ενώ το καθεστώς εκμεταλλευόμενο το γεγονός αυτό, προπαγανδίζει ιστορικές ανακρίβειες που πολλές φορές αγγίζουν τα όρια της γελοιότητας. Τι πληθυσμό έχουν αυτές οι μειονότητες; Οι απογραφές στο Αζερμπαϊτζάν, αναλόγως τη χρονική στιγμή που διεξήχθησαν, καθώς και τις πολιτικές σκοπιμότητες της εποχής, παρουσιάζουν διακυμάνσεις. Σύμφωνα λοιπόν με αυτές και κάποιες άλλες πηγές οι Λέζγιοι ανέρχονται σε 500.000-700.000. Ακόμη οι Λεζγιογενείς εθνικές ομάδες των Τσαχούρ, Ρουτούλ, Ταμπασαράν, Αγούλ, Αρτσί, και οι Ούτι. Οι Ούτι είναι οι μόνοι χριστιανοί και αριθμούν 7000-8000. Οι Άβαροι είναι 300.000-400.000 και οι λαοί Σαχτάγ 25.000-30.000 (είναι οι εθνικές ομάδες των Κριζ, Τζεκ, Χαπούτ, Χιναλούγ, Αλίκ, Μπουντούχ). Σε εσωτερική απογραφή του πληθυσμού το 1999 ήταν 14.900 ενώ το 2009 σε επίσημη απογραφή καταγράφηκαν 9.900, άλλη μια απόδειξη της πάγιας πολιτικής του Αζερμπαϊτζάν να διαστρεβλώνει σκοπίμως τους αριθμούς. Επίσης κοντά στα σύνορα με τη Γεωργία, στην περιοχή Καχ, κατοικούν οι Ινγκιλόοι οι οποίοι είναι εξισλαμισμένοι Γεωργιανοί που όμως διατηρούν τη γλώσσα τους και υπολογίζονται στις 20.000. Ποιες είναι οι σχέσεις της κυβέρνησης του Αζερμπαϊτζάν μ’ αυτές τις μειονότητες; Υπάρχει πλαίσιο συνεργασίας και στήριξης του πολιτισμού και της γλώσσας των λαών αυτών; Μπορούμε να συνοψίσουμε την πολιτική του Αζερμπαϊτζάν με δύο λέξεις, «έθνος-κράτος», για να κατανοήσουμε τον τρόπο που συμπεριφέρεται. Οι εκπρόσωποι της τουρκόφωνης πλειοψηφίας του πληθυσμού της χώρας καταδυναστεύουν και καταπιέζουν τις μειονότητες σε όλους τους τομείς, στη γλώσσα, στον πολιτισμό ακόμη και σε θέματα κοινωνικής στήριξης και καθημερινής διαβίωσης. Η πολιτική του Αζερμπαϊτζάν ως προς τις μειονότητες είναι παρόμοια με αυτή της Τουρκίας κατά τις προηγούμενες δεκαετίες; Οι Κούρδοι σήμερα στην Τουρκία απολαμβάνουν κάποια δικαιώματα ως προς τη χρήση της γλώσσας και τη διατήρηση του πολιτισμού τους, ενώ κάτι τέτοιο δεν υφίσταται στο Αζερμπαϊτζάν για κανένα λαό. Για παράδειγμα, απαγορεύτηκε η κυκλοφορία της μοναδικής εφημερίδας των Ταλίς «Η φωνή του Ταλίς» (“Tolishi Sado”), που εκδιδόταν στο Μπακού της οποίας ο εκδότης συνελήφθη με την επίσημη κατηγορία της κατασκοπίας υπέρ του Ιράν και δολοφονήθηκε στη φυλακή. Ο δεύτερος εκδότης που ανέλαβε την εφημερίδα βρίσκεται σήμερα και αυτός στη φυλακή. Οι πραγματικοί λόγοι που αναφέρθηκαν στο δικαστήριο, ήταν η χρήση της γλώσσας των Ταλίς στην εφημερίδα και άρθρα για τα δικαιώματα του λαού αυτού. Ουσιαστικά έχει απαγορευθεί η εκμάθηση και η χρήση σε βιβλία και εφημερίδες της μητρικής γλώσσας των Ταλίς. Οι Λέζγιοι, οι οποίοι έχουν και αρμενικές ρίζες, έχουν γνώση της καταγωγής τους αυτής; Θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι όλοι οι λαοί που κατοικούσαν στην περιοχή της Αλβανίας του Καυκάσου, επηρεάστηκαν από τον αρμενικό πολιτισμό και τη θρησκεία, ενώ η ιστορία τους διαμορφώθηκε παράλληλα και σε αλληλεπίδραση με την ιστορία της Αρμενίας, ξεκινώντας από την ελληνιστική περίοδο. Οι Αρμένιοι καθορίσαμε την πολιτιστική ταυτότητα αυτής της περιοχής; Η διάδοση του χριστιανισμού στην Αλβανία του Καυκάσου οφείλεται στους Αρμένιους. Σήμερα ποιες είναι οι σχέσεις μας με αυτούς τους λαούς; Οι Αρμένιοι σήμερα δεν θα πρέπει να σταματήσουν τη συμπαράσταση και την αρωγή προς τους καταπιεσμένους αυτούς λαούς, παρά το ότι δεν κατοικούν κοντά στα σύνορα με την Αρμενία. Στη χώρα μας, με τα θέματα αυτά ασχολούνται επιστήμονες, μελετητές, ιστορικοί, αλλά και άνθρωποι απλοί, οι οποίοι προσεγγίζουν το ζήτημα αυτό περισσότερο συναισθηματικά. Πιστεύω ότι με προσεκτικό σχεδιασμό της πολιτικής μας και ορθή μεθοδολογία, μπορούμε να βοηθήσουμε έως ένα βαθμό τους λαούς αυτούς, ακόμα και στην εκπλήρωση κάποιων εθνικών τους στόχων. Ένα σημαντικό βήμα από μέρους μας ήταν η ίδρυση του ραδιοφωνικού σταθμού «Η φωνή του Ταλιστάν» (Tolishstoni Sado-Voice of Talyshtan) το οποίο εκπέμπει από το Σουσί. Πρέπει να σας πω ότι το τελευταίο διάστημα οι εκδηλώσεις συμπάθειας των Ταλίς προς εμάς έχουν αυξηθεί θεαματικά. Μπορώ να σας διαβεβαιώσω, ότι μέσα στο Αζερμπαϊτζάν ζουν πάρα πολλοί σύμμαχοι της Αρμενίας. Το τελευταίο διάστημα το Αζερμπαϊτζάν δαπανά αμύθητα ποσά για να επηρεάσει την κοινή γνώμη, σχετικά με τη «γενοκτονία» που διέπραξαν οι Αρμένιοι κατά των Αζέρων, για τη φιλοχριστιανική του πολιτική -την οποία την είδαμε πολύ έντονα στην Ελλάδα και γενικότερα υπάρχει μια τάση ανατροπής της αλήθειας επί πληρωμή. Όλες αυτές οι ενέργειες επιτυγχάνουν το στόχο τους; Σε μια χώρα, η οποία έχει καταστρέψει ολοκληρωτικά τον πολιτισμό στην επικράτειά της, δεν θα πρέπει να δίνεται το δικαίωμα να χρησιμοποιεί το όνομα του πολιτισμού, της ιστορίας και της θρησκείας για την πολιτική της προπαγάνδα. Μια χώρα η οποία ισχυρίζεται ότι ο λαός της κατάγεται από χριστιανικούς λαούς, ενώ συγχρόνως καταστρέφει συστηματικά όλα τα χριστιανικά μνημεία που διαφεύγουν της προβολής και της προσοχής. Μπορούμε λοιπόν να πούμε ότι η πολιτική του Αζερμπαϊτζάν έχει πολλές ομοιότητες με την πολιτική της Τουρκίας; Ναι, με τη διαφορά ότι η σημερινή πολιτική του Αζερμπαϊτζάν είναι ίδια με την πολιτική της Τουρκίας τη δεκαετία του ’50. Τουλάχιστον στην Τουρκία τα τελευταία χρόνια υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός ανθρώπων υψηλού μορφωτικού επιπέδου, που έχει αντιληφθεί και αντιδρά στη διαστρέβλωση της ιστορίας. Κάτι το οποίο δεν συμβαίνει στο Αζερμπαϊτζάν. Θα σας δώσω ένα τρανταχτό παράδειγμα που θα σας εντυπωσιάσει. Στο θέμα του Αρτσάχ ο χρόνος κυλάει υπέρ ή εναντίον των αρμενικών συμφερόντων; Η διαιώνιση του προβλήματος του Αρτσάχ μπορεί να λειτουργήσει είτε θετικά, είτε αρνητικά. Και αυτό εξαρτάται από εμάς, δηλαδή πώς αξιοποιούμε τον χρόνο και ποιες ενέργειες κάνουμε. Θα πρέπει να είμαστε σε εγρήγορση και να μην ξεχνάμε ότι η τελική λύση που έχουμε στο μυαλό μας όλοι οι Αρμένιοι, είναι η επανένωση με την Πατρίδα. |