Γκιρό Μανογιάν |
Διευθυντής του γραφείου της Αρμενικής Εθνικής Επιτροπής στην Αρμενία Στον Μάικ Τσιλιγκιριάν Oκτωβριος – Δεκέμβριος 2014 τεύχος 83 "Η επέτειος της εκατονταετηρίδας θα είναι το ξεκίνημα μιας νέας δυναμικής όσον αφορά τις διεκδικήσεις μας"
Η ημερομηνία της εκατονταετηρίδας της Γενοκτονίας των Αρμενίων σε σχέση με το αρμενικό ζήτημα είναι καταλυτική. Σε ποια θέματα μπορούμε να πούμε ότι βάζουμε τελεία και για ποια θεωρείται αφετηρία; Επειδή κανένα από τα ζητήματα δεν έχει επιλυθεί, έστω εν μέρει, δεν μπορούμε να πούμε ότι βάζουμε τελεία σε κανένα. Η επέτειος της εκατονταετηρίδας θα μπορέσει, και το ελπίζουμε, να είναι το ξεκίνημα μιας νέας δυναμικής όσον αφορά τις διεκδικήσεις μας. Προς αυτήν την κατεύθυνση εμείς, ως Αρμενική Εθνική Επιτροπή, εδώ και μερικά χρόνια έχουμε πάρει την πρωτοβουλία να συστήσουμε μια επιτροπή ειδικών και επιστημόνων, για τη μελέτη και την επιστημονική τεκμηρίωση των διεκδικήσεών μας, όσον αφορά στην πολιτική, ηθική και πρακτική πλευρά του ζητήματος. Μια εργασία που πρόσφατα ολοκληρώθηκε και το πόρισμά της εκδόθηκε σε πολλές γλώσσες, η οποία ελπίζω σύντομα να μεταφραστεί και στα Ελληνικά. Το θέμα των διεκδικήσεών μας από την Τουρκία, τα τελευταία χρόνια, προσελκύει το ενδιαφέρον πολλών και διαφορετικών πολιτικών και μη δυνάμεων, κάτι το οποίο δημιουργεί ανησυχία. Η άποψή μας, την οποία έχουμε διατυπώσει ποικιλοτρόπως, είναι ότι αυτή η ημερομηνία ορόσημο για τον αρμενικό λαό, θα καταστεί ένα γεγονός που θα συσπειρώσει όλες τις αρμενικές δυνάμεις για μια συνολική και δυναμική διεργασία προς επίλυση των εθνικών μας ζητημάτων. Θα πρέπει να δώσουμε τη σωστή διάσταση των εννοιών και των λέξεων. Τι ακριβώς εννοούμε όταν λέμε διεκδικήσεις, αποζημιώσεις και όταν συζητάμε για την άρση των συνεπειών της γενοκτονίας. Επίσης, πρέπει να διευκρινίσουμε και πάνω σ’ αυτό να έχουμε εθνική συνεννόηση, τι ακριβώς διεκδικούμε από την Τουρκία ώστε να εργαστούμε προς μια κατεύθυνση. Το ζήτημα των διεκδικήσεων θα πρέπει να τύχει της ίδιας παναρμενικής συνεννόησης, όπως αυτό της αναγνώρισης της γενοκτονίας. Θεωρούμε λοιπόν ότι το ζητούμενο είναι η επέτειος αυτή να είναι το ξεκίνημα μιας νέας πιο δυναμικής και οργανωμένης δράσης που θα έχει μια ευρύτατη στήριξη. Ήδη έχει αρχίσει η διεκδίκηση μέσω των διεθνών δικαστηρίων, με την εξαγγελία του Καθολικού Πατριάρχη Αράμ Α΄ ότι θα προσφύγει στα δικαστήρια, για την επιστροφή των περιουσιών του Καθολικοσάτου στο Σις, τα οποία έχουν καταπατηθεί από το τουρκικό κράτος. Κάποιες ενέργειες, όπως η προαναφερθείσα, τι εξέλιξη νομίζετε ότι μπορεί να έχουν; Όταν θέτουμε το θέμα των διεκδικήσεων και αποζημιώσεων τι ακριβώς εννοούμε; Εμείς προσδιορίζουμε το θέμα σε τρία επίπεδα. Καταρχήν το ζήτημα των εδαφικών διεκδικήσεων, όπου το εντάσσουμε μέσα στο γενικότερο πλαίσιο του ιστορικού δικαιώματος του λαού μας. Δεύτερον, οι εθνικοκοινοτικές και θρησκευτικές περιουσίες, όπου μέσα σε αυτό εντάσσεται και η πρωτοβουλία του Καθολικοσάτου του Σις, που σήμερα εδρεύει στο Αντιλιάς του Λιβάνου. Βέβαια, θα πρέπει να ξέρετε ότι η συγκεκριμένη ενέργεια αφορά μόνο το κτηριακό συγκρότημα που ανήκε στο Καθολικοσάτο και όχι στη συνολική περιουσία που ήταν τεράστια. Τρίτον, οι ατομικές και προσωπικές αποζημιώσεις ιδιωτικών περιουσιών, όπου σε αυτόν τον τομέα εδώ και κάποια χρόνια, με πρωτοβουλίες νομικών και δικηγόρων έχουν ξεκινήσει δικαστικοί αγώνες. Θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί όσον αφορά τη διαδικασία και την οριοθέτηση, ειδικότερα των ιδιωτικών αποζημιώσεων, ώστε να μη δημιουργείται σύγχυση μεταξύ αυτών και της συνολικής εθνικής, ιστορικής, πολιτικής και ηθικής αποκατάστασης του λαού μας. Μια τέτοια περίπου κατάσταση ζήσαμε, όταν μια μεγάλη ομάδα ιδιωτών κατέφυγε νομικά, διεκδικώντας αποζημιώσεις από ασφαλιστικές εταιρίες της εποχής, που βέβαια δεν είχαν καμία σχέση με την πράξη της γενοκτονίας και κατά κάποιον τρόπο «δικαιώθηκαν». Εμείς έχουμε κάποιες ενστάσεις για αυτές τις πρωτοβουλίες, για παράδειγμα, πώς μπορείς να υπολογίσεις οικονομικά κάτι που συνέβη 100 χρόνια πριν; Δεν δικαιώθηκαν όλοι οι δικαιούχοι και είχαμε νέες δικαστικές διαμάχες μεταξύ των δικηγόρων. Είναι μια εικόνα που δεν αρμόζει στο γενικότερο πλαίσιο της έννοιας της γενοκτονίας ενός λαού. Είναι λάθος να θεωρούμε ότι οι διεκδικήσεις μας σε οποιοδήποτε επίπεδο θα επιλυθούν πρωτίστως δια της νομικής οδού. Οι πολιτικές διεργασίες, η αναγνώριση της γενοκτονίας από τη διεθνή κοινότητα, οι πιέσεις για εκδημοκρατισμό της Τουρκίας και γενικότερα, ο αγώνας μας σε πολλά επίπεδα, θα είναι τα μέσα για τη συνολική επίλυση του Αρμενικού Ζητήματος. Είμαστε πολύ κοντά στην έναρξη των εκδηλώσεων για την εκατονταετηρίδα. Ποιες είναι οι ενέργειες που έχει κάνει ή σκοπεύει να κάνει η Τουρκία για να αντιπαρατεθεί και να δημιουργήσει αρνητικό κλίμα; Θα πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι η σημερινή κυβέρνηση της Τουρκίας από το 2008, όταν με πρωτοβουλία του Προέδρου της Αρμενίας δημιουργήθηκε ένα θετικό κλίμα, που ονομάστηκε «διπλωματία του ποδοσφαίρου», έχει κάνει αρκετά βήματα για να δημιουργήσει γέφυρες επικοινωνίας με την Αρμενία. Στην τουρκική πολιτική ηγεσία, όσον αφορά το Αρμενικό ζήτημα, υπάρχουν δύο διαφορετικές προσεγγίσεις. Η μια είναι η κατεστημένη αντίληψη δεκαετιών, ότι «οι Αρμένιοι ψεύδονται, αυτοί μας έσφαξαν, να εκδώσουμε βιβλία, να κάνουμε ταινίες για να προπαγανδίσουμε το δίκαιό μας». Προς αυτήν την κατεύθυνση σήμερα υπάρχει έντονη δραστηριότητα. Η άλλη αντίληψη είναι αυτή που αποδέχεται ότι πραγματικά έγιναν εγκλήματα κατά του αρμενικού λαού κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου και ότι πρέπει η Τουρκία να κάνει κάποιες κινήσεις καλής θέλησης, να ζητήσει συγγνώμη από τον αρμενικό λαό για αυτές τις ενέργειες και παράλληλα να δοθούν προνόμια και το δικαίωμα στους Αρμενίους που έχουν τίτλους ιδιοκτησίας να διεκδικήσουν τα ακίνητά τους και να τους χορηγηθεί η τουρκική υπηκοότητα. Αυτό είναι το μέγιστο που θα μπορούσε να κάνει η Τουρκία σήμερα. Προς αυτήν την κατεύθυνση λοιπόν κινείται η ηγεσία της Τουρκίας και αυτό το είδαμε με τις δηλώσεις «συλλυπητηρίων» του Ερντογάν στις 23 Απριλίου, που δεν ήταν τίποτε άλλο παρά μια προσπάθεια να δημιουργήσει τη ψευδαίσθηση στην κοινή γνώμη, ότι η Τουρκία θέλει να συμφιλιωθεί με το παρελθόν της. Όλο αυτό είναι ένα καλοστημμένο επικοινωνιακό τέχνασμα, για να ανατραπεί η σχέση θύτη-θύματος και να δημιουργηθεί η εικόνα των «αδιάλλακτων» Αρμενίων. Μελλοντικά θα πρέπει να είμαστε σε ετοιμότητα για οποιαδήποτε αρνητική προς εμάς ενέργεια εκ μέρους της Τουρκίας. Για παράδειγμα, τα πρωτόκολλα που υπέγραψαν οι δύο χώρες πριν μερικά χρόνια και δεν έχουν ακόμη την έγκριση των κοινοβουλίων τους. Η Τουρκία ενδέχεται να επιλέξει και να προωθήσει κάποιες από τις συμφωνίες και ειδικότερα αυτές που αναφέρονται σε γενικότητες, χωρίς κανένα χρονικό περιορισμό και πρακτική εφαρμογή, για να δείξει ότι η ίδια είναι έτοιμη να κάνει βήματα προς τη συμφιλίωση. Γενικότερα, οι πρακτικές προσέγγισης της Τουρκίας τα τελευταία χρόνια, έχουν διαμορφωθεί με επιλεκτικές επαφές και βαριές κατηγορίες προς τη διασπορά, θεωρώντας την υπεύθυνη για τις χρόνιες αντιπαραθέσεις μεταξύ των δύο λαών, οι οποίες διαψευσθήκαν όταν σύσσωμος ο λαός της Αρμενίας εναντιώθηκε στα πρωτόκολλα Αρμενίας- Τουρκίας. Η Τουρκία έχει δηλώσει επανειλημμένα και νομίζω ότι το εννοεί, ότι δεν θα κάνει κανένα βήμα για την εξομάλυνση των σχέσεων όσο δεν επιλύεται το θέμα του Ναγκόρνο Καραμπάχ, εννοώντας φυσικά μια λύση προς όφελος του Αζερμπαϊτζάν. Ποια θα πρέπει να είναι η στάση της κυβέρνησης της Αρμενίας σε σχέση με τα πρωτόκολλα λαμβάνοντας υπόψη τις πρόσφατες δηλώσεις του προέδρου Σαρκισιάν από το βήμα του ΟΗΕ; Η θέση μας πάντα ήταν ότι τα πρωτόκολλα εκτός από πολιτική συμφωνία έχουν και τεράστια νομική υπόσταση και ισχύ. Θα πρέπει λοιπόν τώρα να τα «δολοφονήσουμε» νομικά. Και εξηγούμαι: Δυο τρόποι υπάρχουν για να γίνει αυτό. Η Βουλή της Αρμενίας να αποδεχθεί καταρχήν τα πρωτόκολλα στο σύνολό τους και ταυτόχρονα να δώσει ερμηνεία σε κάθε άρθρο, η οποία δεν θα υπονομεύει τα εθνικά μας συμφέροντα. Ο δεύτερος και πιο ρεαλιστικός τρόπος είναι να παραιτηθούμε από τα πρωτόκολλα ως χώρα, αφού η Τουρκία με τις ενέργειές της, μας έχει δώσει αυτήν την ευκαιρία πολλές φορές. Εμείς έχουμε το δικαίωμα να ισχυριστούμε ότι η Τουρκία δεν πίστευε στα πρωτόκολλα, ακόμα και τη στιγμή που τα υπέγραφε. Ήταν ένα ακόμη διπλωματικό και πολιτικό τέχνασμα, για να ρίξει στάχτη στα μάτια της διεθνούς κοινότητας. Προτείνουμε μετά την άρση των πρωτοκόλλων, η Αρμενία να απαιτήσει μια διακρατική συμφωνία τριών σημείων, που θα αποτελέσει ισχυρή και διπλωματική πρωτοβουλία προς όφελος της χώρας μας. Το πρώτο άρθρο θα λέει ότι οι δύο κυβερνήσεις αποφάσισαν την έναρξη διπλωματικών σχέσεων, το δεύτερο ότι ανοίγουν τα σύνορα μεταξύ των δύο χωρών, για εμπορικές και άλλες δραστηριότητες και το τρίτο το σπουδαιότερο, ότι τυχόν διαφορές μεταξύ των δύο χωρών θα πρέπει να επιλυθούν με ειρηνικό τρόπο και μέσα στα πλαίσια των διεθνών πολιτικών και νομικών οργανισμών. Όταν η Τουρκία θα αποφασίσει να δημιουργήσει σχέσεις άνευ προϋποθέσεων με την Αρμενία, το πλαίσιο αυτό που προτείνουμε εμείς είναι τόσο απλό και κατανοητό, που θα διευκολύνει την άμεση υλοποίηση της συμφωνίας. Περνώντας στο θέμα του Αρτσάχ (Ναγκόρνο Καραμπάχ), πως ερμηνεύετε την ολοένα και αυξανόμενη επιθετικότητα των Αζέρων, με αποκορύφωμα πρόσφατα την κατάρριψη του αρμενικού ελικοπτέρου και ποια θα πρέπει να είναι η απάντηση της Αρμενίας; Στις αρχές του 2008 ορίστηκε ένα πλαίσιο άρθρων και αρχών για τις διαπραγματεύσεις στο θέμα του Αρτσάχ. Ένα από τα άρθρα που ανησυχεί ιδιαίτερα τους Αζέρους, είναι αυτό που δηλώνει ότι το ζήτημα πρέπει να επιλυθεί μέσα στις αρχές της ισότητας και της αυτοδιάθεσης των λαών. Το Αζερμπαϊτζάν θεωρεί ότι μπορεί να υπάρξει αυτοδιάθεση του λαού στο Αρτσάχ, αλλά πάντα μέσα στα σύνορα του Αζερμπαϊτζάν, όπως αυτά ήταν επί Σοβιετικής Ένωσης. Αυτό είναι μη αποδεκτό, όχι μόνο από τους Αρμενίους, αλλά και από τη συμπροεδρία της ομάδας του Μινσκ. Έτσι λοιπόν προσπαθεί με στρατιωτικά, διπλωματικά και οικονομικά μέσα να μεταφέρει το ζήτημα σε διαφορετικό πλαίσιο διαπραγμάτευσης, χωρίς βέβαια μέχρι σήμερα να έχει κάποια απτά αποτελέσματα. Η τακτική που ακολουθεί το Αζερμπαϊτζάν, ιδιαίτερα τις παραμονές διαπραγματεύσεων, είναι να προκαλεί τεχνητή ένταση για να πιέσει την αρμενική πλευρά, αλλά και να παρουσιάσει το θέμα σε άλλη διάσταση, από αυτή που είναι στην πραγματικότητα. Η δική μας απάντηση σε όλα αυτά είναι ότι, καταρχήν θα πρέπει να δοθεί η στρατιωτική απάντηση που αρμόζει στην περίσταση, κάτι το οποίο κατά ένα μέρος έγινε και το σημαντικότερο, να εργαστούμε προς την κατεύθυνση της διεθνής αναγνώρισης του Αρτσάχ. Εάν εμείς καταφέρουμε να δημιουργήσουμε σχέσεις πολιτικές και οικονομικές με ορισμένες χώρες του κόσμου, στο επίπεδο που είναι οι σημερινές σχέσεις της Αρμενίας με το Αρτσάχ, αυτό θα είναι μια ισχυρή πίεση για να κατανοήσει το Αζερμπαϊτζάν ότι ο χρόνος κυλάει ενάντια στα συμφέροντα του και θα πρέπει να αλλάξει την ανυποχώρητη και επιθετική πολιτική που έχει σήμερα. Η αζερική ηγεσία έχει συνειδητοποιήησει πια, ότι ποτέ δεν θα έχει την κυ-ριαρχία πάνω στο Αρτσάχ και ψάχνει να βρει έναν τρόπο για να αποδεσμευθεί με το μικρότερο δυνατό πλήγμα στην αξιοπρέπειά της. Η κυβέρνηση του Αζερμπαϊτζάν διαθέτει δισεκατομμύρια για να κάνει την προπαγάνδα της, προβάλλοντας μια πλασματική εικόνα της χώρας. Διαθέτει μεγάλα κεφάλαια για να δημιουργήσει ομάδες «φίλων» πολιτικών, δημοσιογράφων και επιχειρηματιών. Εμείς που δεν έχουμε αυτήν τη δυνατότητα, με ποια όπλα μπορούμε να πολεμήσουμε; Σίγουρα για κάποιες ενέργειες του Αζερμπαϊτζάν δεν έχουμε τη δυνατότητα να δώσουμε απάντηση. Ειδικότερα σε θέματα οικονομικών συμφερόντων, τα οποία μεταφράζονται σε πολιτικές επιλογές από τις κυβερνήσεις κάποιων χωρών. Εμείς καταφέραμε να έχουμε πρόσβαση στις κυβερνήσεις διαφόρων χωρών και να εξισορροπούμε τη στάση των κυβερνήσεων αυτών, για να μην έχουν μεροληπτική πολιτική υπέρ του Αζερμπαϊτζάν. Μάλιστα, υπάρχουν πάρα πολλά παραδείγματα τα τελευταία χρόνια προς αυτή την κατεύθυνση. Η οικονομική σχέση που έχουν κάποιες χώρες με το Αζερμπαϊτζάν, ειδικότερα στον ενεργειακό τομέα, δεν σημαίνει ότι οι κυβερνήσεις των χωρών αυτών αποδέχονται την επιθετική πολιτική των Αζέρων προς τους γείτονές τους και την αυταρχική διακυβέρνηση μέσα στη χώρα. Όταν ξεκίνησε ο αγώνας στο Αρτσάχ, υπήρξε μια θετική στάση πολλών χωρών, ειδικότερα στην Ευρώπη, που έβλεπαν το θέμα ως αποκατάσταση μιας ιστορικής αδικίας που συνέβη μέσα στα πλαίσια της Σοβιετικής κυριαρχίας. Δηλαδή είχαν αντίληψη της πραγματικής διάστασης του ζητήματος. Σήμερα τα πράγματα έχουν αλλάξει. Το πολιτικό προσωπικό των χωρών δεν γνωρίζει το θέμα και προς αυτήν την κατεύθυνση έχουμε να κάνουμε πολλή δουλειά. Το τελευταίο διάστημα διαπιστώνεται ότι υπάρχει μια κινητικότητα από την Αρμενική Εθνική Επιτροπή, ειδικότερα μέσα στην Ευρώπη, όπου έχουν ιδρυθεί νέες επιτροπές σε πολλές πόλεις. Ποιες είναι οι προτεραιότητές σας για το άμεσο μέλλον; Βασική προτεραιότητα δίνουμε σε όλα τα θέματα που άπτονται του ζητήματος της Γενοκτονίας, δηλαδή αναγνώριση, ποινικοποίηση της άρνησης, ηθική και υλική αποκατάσταση. Επίσης το ζήτημα του Αρτσάχ είναι και αυτό ένα από τα βασικά θέματα που δουλεύουμε, ειδικότερα στην Ευρώπη, όπου γίνονται οι διακρατικές διαπραγματεύσεις για την διευθέτηση του ζητήματος. Δεν πρέπει να εφησυχάσουμε επειδή πριν μερικά χρόνια πάρθηκαν κάποιες αποφάσεις, οι οποίες ήταν προς την κατεύθυνση της δίκαιας επίλυσης του ζητήματος. |