90 χρόνια Αρμενικό Θέατρο στην Ελλάδα |
Κατεβείτε, κατεβείτε όνειρα, κατεβείτε προσεκτικά όνειρα, γλυκά όνειρα, τρυφερά όνειρα, κατεβείτε όμορφα όνειρα. μόνο η ελπίδα φέρνει χαρά
της νοσταλγίας στεναγμοί μέσα από το δάκρυ το φιλί κι από τη σκέψη την κρυφή ξαναγεννιέται η ζωή.
Λεβόν Σαντ
Οβαννές Γαζαριάν Oκτωβριος – Δεκέμβριος 2014 τεύχος 83
Πόση αγάπη πρέπει να είχαν για το θέατρο και την τέχνη γενικότερα οι αρμένιοι πρόσφυγες, έτσι ώστε στις 6 Ιανουαρίου 1924, ανήμερα Χριστουγέννων, 15 μόλις μήνες μετά την εγκατάστασή τους στην Αθήνα και ενώ ακόμα πολλοί μένανε σε σκηνές ή στην καλύτερη περίπτωση σε άθλια παραπήγματα, να παρουσιάσουν το θεατρικό έργο «Ο Κληρονόμος», στην αίθουσα του αρμενικού σχολείου στη Συγγρού, την πρώτη αρμενική παράσταση σε ελληνικό έδαφος. Πολλοί από εκείνους τους ηθοποιούς δεν είχαν πιθανόν να φάνε, ούτε άλλα ρούχα να φορέσουν, ούτε κάποιον τρόπο να ζεσταθούν εκείνον τον παγωμένο Γενάρη. Ωστόσο, αυτά φάνταζαν πολύ μικρά μπροστά στη θέληση, την ψυχική δύναμη και την αγάπη τους γι'αυτό που έκαναν. Σήμερα, 90 χρόνια μετά, μετράμε 370 παραστάσεις (340 στην Αθήνα και 30 στη Θεσσαλονίκη), από τις οποίες οι 200 πραγματοποιήθηκαν προπολεμικά και οι 7 κατά τη διάρκεια της κατοχής. Αμέσως μετά έρχεται η μεγάλη «έκρηξη», όταν μέσα από τα ερείπια του πολέμου, το κύμα επαναπατρισμού στην Αρμενία, την απόλυτη φτώχεια και ανέχεια, στην καρδιά του εμφυλίου, πραγματοποιήθηκαν 34 παραστάσεις, την τετραετία 1946-1949. Με μια μικρή δόση υπερβολής, θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε τις δύο πρώτες γενιές των αρμενίων προσφύγων, τις πιο θεατρόφιλες του πλανήτη; Ίσως, αν συνυπολογίσουμε τον αριθμό των παραστάσεων, με τις ανυπέρβλητες δυσκολίες της καθημερινότητας και τον αγώνα που έδιναν για επιβίωση. Ο παραπάνω συλλογισμός, μπορεί να μην απέχει πολύ από την πραγματικότητα. Ας θυμηθούμε μερικά ονόματα που έδωσαν το στίγμα τους στο προπολεμικό ελληνοαρμενικό θέατρο: Χάικ Οχανιάν, Τ. Χοβανεσσιάν, Γκάρο Χατσικιάν, Χ. Ζαριφιάν, Χμαγιάκ Ναλμπαντιάν, Γκάρο Κασαπιάν, Μανουέλ Μουρατιάν. Την «έκρηξη» του 1946-1949 ακολουθεί μια πολύ γόνιμη 20ετία (1950-1970), στη διάρκεια της οποίας ανέβηκαν 102 παραστάσεις. Φυσικά πρέπει να σημειώσουμε ότι σ' όλον αυτόν τον θεατρικό οργασμό, εκτός από τους καθαυτό συντελεστές (ηθοποιούς, σκηνοθέτες, μεταφραστές κ.α.), βασικός μοχλός ώθησης και επιτυχίας κάθε προσπάθειας, ήταν ο κόσμος που γέμιζε ασφυκτικά, όχι μόνο τις μικρές αίθουσες της κάθε αρμενικής λέσχης, αλλά και τα κεντρικά αθηναϊκά θέατρα, χωρητικότητας 800 και 1000 θεατών. Σε πολλές περιπτώσεις, η ίδια παράσταση επαναλαμβανόταν δύο και τρεις φορές, έτσι ώστε να ικανοποιηθούν όλοι οι θεατρόφιλοι. Επίσης, πολλά από τα έργα, κυρίως προπολεμικά, θα μπορούσαμε κάλλιστα να τα ονομάσουμε υπερπαραγωγές, καθώς συμμετείχαν επί σκηνής μέχρι και 100 ηθοποιοί. Ένα άλλο χαρακτηριστικό που δείχει το πάθος αυτών των ανθρώπων με το θέατρο είναι ότι, τα έργα δεν τα παρουσίαζαν μόνο θεατρικοί φορείς, αλλά και ομάδες και σωματεία όπως το «Χομενετμέν», η Αρμενική Νεολαία Ελλάδας, οι αρμένιοι πρόσκοποι και διάφοροι ανεξάρτητοι φορείς, όλοι όσοι δηλαδή ενεργοποιούνταν στην αρμενική πραγματικότητα και είχαν τη διάθεση και τη θέληση να ανεβάσουν ένα θεατρικό έργο. Η συντριπτική πλειοψηφία των παραστάσεων ήταν έργα αρμενίων συγγραφέων, όμως κατά καιρούς παρουσιάστηκαν και έργα ελλήνων και ξένων δημιουργών, όπως επίσης και αρμενικά έργα μεταφρασμένα στα Ελληνικά. Βέβαια όπως συμβαίνει πάντα, έτσι και στην περίπτωση μας, την ακμή ακολουθεί πάντα η παρακμή. Από τις αρχές της δεκαετίας του 1970, η θεατρική κίνηση της παροικίας άρχισε να φθίνει φτάνοντας στο ναδίρ την 25ετία 1958-2010, οπότε ανέβηκαν μόλις 15 παραστάσεις. Αχτίδα φωτός διαφαίνεται την τελευταία 5ετία, καθώς παρατηρείται μια κίνηση από νέους, οι οποίοι έχοντας δημιουργική διάθεση και αγάπη για το θέατρο, έχουν αρχίσει να ταράζουν τα λιμνάζοντα νερά του χώρου, δίνοντας στην παροικία ελπίδες για καλύτερες μέρες. Τελειώνοντας, δεν θα μπορούσαμε να μην αναφερθούμε σε μερικά μεγάλα ονόματα του μεταπολεμικού αρμενικού θεάτρου, όπως οι Κεβόρκ Παπαζιάν, Γκαρμπίς Φουρουντζιάν, Αρσαβίρ Καζαντζιάν, Γκάρο Γεβοντιάν και κοντά σ' αυτούς δεκάδες άλλους, στους οποίους η παροικία μας χρωστάει πολλά στην αναβάθμιση του πολιτιστικού χαρακτήρα της. |